در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل مانند قسمت قبل به یکی دیگر از ویژگی های داخلی می پردازیم
صندوق صوتی
شاید با اسم پیغام گیر در تلفن های معمولی بیشتر آشنا باشید ، صندوق صوتی در واقع همان پیغام گیر است البته با امکانات تنظیمات صندوق صوتی ایزابل بیشتر ، یکی از ویژگی های جالب مراکز تماس امکان صندوق صوتی برای هر داخلی می باشد ، بدین شکل که در صورتی که شخصی با شما تماس می گیرد بستگی به تعاریف شما ( مثلا در زمان اشغالی خط ) به صندوق صوتی هدایت می شود.
پیام های ضبط شده را می توان از طریق تلفن چک کرد البته از ویژگی آموزش ویپ های ایزابل امکان مشاهده پیام ضبط شده در پنل وب کاربر و هم امکان ارسال پیام به Email کاربر وجود دارد.
برای فعال کردن قابلیت صندوق صوتی کافی است به بخش تنظیمات Voice mail در تنظیمات داخلی برویم.
به صورت پیش فرض Voicemail فعال نیست برای فعال کردن آن در ایزابل باید وضعیت Status) ( را روی Enabel قرار دهید.
در زیر چند نمونه از این تنظیمات را توضیح می دهیم:
در ایزابل در صورت فعال بودن صندوق صوتی به صورت پیش فرض در صورت اشغالی و یا در دسترس نبودن و یا پاسخ ندادن خدمات VOIP تماس به صندوق صوتی منتقل می شود
این تنظیمات در قسمت Optional Destinations در تنظیمات داخلی قابل تغییر می باشد .
می تواند تنظیمات مختلف را بوسیله علامت پایپ (|) جدا کنید.
در صورتی که بخواهید از طریق تلفن خودتان به صندوق صوتی متصل شوید کافی است کد (*۹۷ ) را شماره گیری کنید بعد از شماره گیری از شما کلمه عبور خواسته می شود و در نهایت می توانید به پیام ها گوش دهید
حال اگر بخواهید از طریق تلفن دیگری در سازمان به صندوق صوتی خود متصل شوید کد (*۹۸) را شماره گیری می کنید در این حالت ابتدا شماره داخلی و سپس کلمه عبور از تنظیمات صندوق صوتی ایزابلشما خواسته می شود
در صورتی که روی یک داخلی صندق صوتی فعال نباشد عملکرد دو کد (*۹۷ و *۹۸) یکسان خواهد بود.
برای این کار کافی است از زیر منو PBX گزینه Voicemails را انتخاب کنید تا بتوانید به همه پیام های صوتی دسترسی داشته باشید
در ایزابل فایل های پیام صوتی در مسیر /var/spool/asterisk/voicemail/ ذخیره می شوند